Tilbake i fysisk form

Nå tar jeg meg selv i nakkeskinnet. Den fysiske formen er på et lavt nivå og det er på tide å komme seg tilbake i form. Dette er ikke noe tullball som jeg kommer på nå rett før juleribba settes i ovnen. Nå venter måneder og år med god fysisk trening.

Dårlig utgangspunktfotballhue_fysisk-form
I de siste to årene har jeg møtt mye motgang og dette har ført til at jeg har satt meg selv nederst på prioriteringen. Det har blitt mye godteri og usunn mat. Det er enkelt å havne i en slik karusell når pila peker nedover på mange fronter på en gang. Nå har jeg bestemt meg for at det får være nok!

For øyeblikket viser nåla 102 kilo. Jeg har alltid vært tung på grunn av mye trening med tunge vekter. De 20 kiloene som er for mye på denne kroppen er kun på grunn av dårlige vaner og ikke muskelmasse. Å komme meg ned på 85 kilo er mitt første mål og det er det jeg skal slite med fremover. Er det mulig å nå denne vekten allerede i juli? Det skal bli tøft, men jeg skal ikke ta det som et nederlag dersom jeg ikke klarer det. Helseeffekten ved å trene bra er den viktigste årsaken til at jeg nå tar tak.

Hva som plager meg
Det har vært mye som har gått stang ut de siste årene og da er det enkelt å gå inn i en boble som det er vanskelig å komme seg ut av. Trening skaper energi og overskudd og dette skal få endorfinene til å blomstre i denne skranglekassa igjen. I tillegg merker jeg at jeg blir mer og mer tungpustet og at pumpa jobber knallhardt i de minste motbakker. Jeg har vondt i ledd, knær, rygg, nakke og merker at det røsker litt i akillessene. Dette er et signal på at kroppen ikke klarer å tåle vekta. Her må det skrelles bort overflødig kropps fett.

Fortiden leker i hjernen
I mitt eget hode er jeg fremdeles 17 år og har en enorm vilje til å løpe fort (ikke langt), hoppe høyt, løfte tungt og krige mot mine egne begrensninger. Dette føler jeg er en enorm fordel når jeg nå går inn i dette personlige veivalget. Jeg har tidligere vært en trenings-freak og dette ønsket jeg har om å gjenoppta gamle rutiner gjør at det flyr 100 sommerfugler i magen. Hva som er min fysiske alder nå og hvordan jeg står til sommeren allerede blir interessant. Min personlige rekord i benkepress er 126,5 kilo, noe jeg vil være milevis unna. Det er klart det er et mål å kunne slå den, selv om enkeltløft ikke sier noe om den fysiske formen ellers.

Tullete desember tanker?
Det er på denne tiden av året at man begynner å gå inn i seg selv og gjøre opp en status. Denne tanken har jeg allerede hatt i 6 måneder. Forskjellen fra mitt veivalg og til andres nyttårsmål er noe annerledes. Å løpe ned treningslokaler i en måned for så å sette seg i sofaen igjen vil ikke skje. Jeg vet nemlig hvordan dette er og har alliert meg med flere i forkant av dette prosjektet. Den andre uken av januar står det en personlig trener klar som ikke tåler noe tull og bortforklaringer. Her blir det fullt trøkk fra første stund. Her skal trening kombineres med riktig mat og under nøye oppsyn. Dette er alvor og jeg blir hentet på døra om jeg ikke møter opp. Jeg ser mye lenger enn kun frem til sommeren, men det er lurt å sette seg kortsiktige mål for å holde tempoet oppe.

Mat og drikke
Jeg har alltid vært glad i mat og spesielt middager. Jeg har hatt en oppfatning om at det ikke er å regne som en middag dersom det ikke finnes kjøtt på tallerkenen. I denne prosessen har jeg også bestemt meg for å kutte ned på inntak av kjøtt. Jeg vil forsøke å spise mere vegetar og de gangene jeg spiser kjøtt skal det begrenses mengder. Det blir rett og slett for tunge middager. Jeg vil ikke være så streng at jeg ikke bestiller meg det jeg vil ha når vi er på restauranter. Jeg vil også spise godt når jeg er på besøk hos folk, men i hverdagen er jeg bestemt på å ta litt andre valg.

Er det noe jeg verdsetter høyt så er det melk. Å drikke melkebaserte kaffedrikker og ta et iskaldt glass melk, uansett tid på døgnet, er nok ikke bra. Dette vil jeg fremover forsøke å begrense til helgene. Kaffe får drikkes sort og i glasset bør det være rent vann. Alkohol får forbeholdes lørdag kveld, men der er jeg allerede i godt i rute. Her er det et lavt inntak av slikt uansett, selv om jeg er veldig glad i en øl til fotballkampen.

Smerte og mørke daler
Jeg har god erfaring med trening og vet hvordan kroppen reagerer. Å ikke klare å rette ut armene etter harde økter er jeg vant med. Å få problemer ned trapper etter benøkter er også godt kjent. Jeg vil si at jeg tåler dette svært godt og ser faktisk frem til å kjenne på følelsen av at kroppen har jobber helt på grensen. Det er også viktig å ikke brenne til for hardt med en gang. Da kommer det dumme skader som setter treningen på vent, noe som ikke må skje. Det vil komme dager da melkerullen vil rope navnet mitt fra skapet og da argumentene for å ikke gå på trening vil være mange. Jeg har vært der før og vil komme dit igjen. Derfor har jeg et bra team rundt meg for å dra meg gjennom de mørke dalene.

Nå skjer det! Oppdateringer kommer her på bloggen underveis. Jeg håper at jeg også kan inspirere andre sofagriser til å komme seg på beina og ut på trening. Det er samme hva du gjør så lenge det innebærer at du blir svett. Nå kommer julen glidende inn og det blir den siste perioden med slappfisk holdning.

-Fotballhue-

Blogglisten hits