Nyttårsforsett som holder vann

Jeg hadde et nyttårsforsett om å bli i god fysisk form. Ikke et uvanlig fenomen for oss nordmenn når julematen ligger godt utenpå kroppen. For mange varer treningen de første ukene av året, men på denne kanten er det motivasjon med uforminsket styrke.

Treningen

Å starte opp med et hårete nyttårsforsett er som å ta sats fra tier’n uten å vite om det er vann i bassenget. For min del har denne lysten til å ta opp igjen gamle treningsvaner ligget og ulmet i lang tid. Det var rett og slett bare å komme i gang med slitet. De første øktene knaket det godt i alle ledd, men følelsen var god.

Jeg har valgt å fokusere på å øke muskelmasse, samtidig som at all kosefettet jeg har bygget opp gjennom årene sakte
smelter bort. Jeg kjører 5 set av hver øvelse der de første to er oppvarming med forholdsvis lette vekter. De siste tre er med så tunge vekter at jeg kun klarer å løfte de mellom 10-12 repetisjoner. Klassiske basisøvelser kombinert med løping er formelen. Å kjøre dype knebøy er gøy når man nesten faller ned trappene fra treningssenteret. Det er en godt å kjenne at man har en kropp som har tatt i skikkelig. Det er minst 10 år siden sist denne maskinen var i bruk sist.

Kostholdet

Da jeg startet opp hadde jeg et mål om å kutte ned på kjøttinntaket. Jeg merket raskt at dette var en dårlig idé. Man blir ikke skikkelig mett og ender opp med å spise mye av feil ting. En annen viktig faktor er at musklene trenger proteinet til å bygge seg sterkere. God gammel lærdom svikter som regel aldri. Med gode råd fra mine hjelpere har kosten nå blitt justert og med kjemperesultater.

På en vanlig dag spiser jeg ca. slik:

En lunsjboks med kylling, brokkoli, søtpotet og sopp. Her har jeg også litt raita og hummus til.

  • Måltid 1: Havregryn med melk klokken 07.00
  • Måltid 2: 3 egg med skinkebiter
  • Måltid 3: 1 kyllingfillet med brokkoli, søtpotet og champignoner
  • Måltid 4: Middag med familien der 3 av middagene er fisk med grønnsaker, eller annet magert kjøtt
  • Måltid 5: Repetisjon av måltid 3
  • Måltid 6: 2-3 egg

Jeg spiser med andre ord ikke brød, pasta, ris eller annet vomfyll. Ren mat rett og slett. Jeg tar ingen tilskudd som mange leverandører tilbyr for ditt og datt. Tran står på bordet hver dag.

Resultater

For det første merker jeg at jeg stadig blir sterkere. Dette måler jeg ikke annet enn at jeg stadig må trene litt tyngre for å klare å nå 10-12 repetisjoner med vektene. Jeg klarer å holde det gående på tredemølle i 45 minutter. Jeg føler meg mer energisk og våken gjennom hele dagen. Dette er hva jeg vil kalle god allmenntilstand.

De siste årene har jeg slitt med uforklarlige magesmerter. Jeg har forsøkt å kutte ut det ene etter det andre i kostholdet, men ikke merket noe resultat. Etter omleggingen av kostholdet har disse problemene forsvunnet nesten over natten. Det er derfor veldig enkelt å legge skylden på mel og sukker. Disse elementene er det som er helt vekk fra kostholdet.

Når jeg gikk på vekten i romjulen viste nålen hele 102,7 kilo. En real koseklump av en bamse! Nå etter noen måneder med et regelrett nytt liv er jeg nede i 99,1 kilo. Målet er å nå 90 kilo innen 1 juni, noe jeg er på god vei til å klare. Det er veldig gøy å se resultater på så kort tid. Jeg vet også at det kommer perioder der utviklingen vil flate ut. Jeg går ikke ned i kjelleren av den grunn. Det viktigste er hvordan man føler seg og at kroppen er i bevegelse.

Kom deg på trening

Jeg håper at mitt nyttårsforsett kan være til inspirasjon for andre med slappe pappakropper. Det er aldri for sent å starte med trening. Dette er nok ingen stor hemmelighet, men allikevel verdt å nevne hundrevis av ganger. Om du som ektefelle til en slapp gubbe leser dette, må du få puddingen til å løfte seg opp fra sofaen. Viljestyrke er noe man trener seg til. Den kommer ikke gjennom kun tanker om et sunnere liv. Trening for pappaer burde vært på blå resept. For å sitere det gamle NIKE slagordet: Just Do It!

Dersom du vil følge med på prosjektet mitt, er det bare å finne meg på Instagram. Hyppige oppdateringer på både mat og trening. Du finner et ikon på siden, eller søk opp FOTBALLHUE i appen.

-Fotballhue-

Blogglisten hits