Manual for å overleve på cup

Å bo på skole sammen med mange andre er en stor prøvelse når du er på cup. Det er mange folk, rot, bråk og et hygienisk anarki. Hvordan skal du som voksen klare deg best mulig i en slik situasjon? Dersom du også er «førstereis», vil du få noen nyttige tips i dette innlegget. Du som er erfaren vil også kanskje finne noen punkter som kan øke trivselen på neste tur. Det handler jo om å ha det så godt som overhodet mulig.

Sengeplassen

Bruk noen hundrelapper på en madrass som du kan sove godt på.

Bruk noen hundrelapper på en madrass som du kan sove godt på.

Dette er helt klart det viktigste punktet og nevnes først. Når du skal plassere madrassen din i en gymsal eller klasserom, er det flere ting du må ta hensyn til. Det første er sollyset om morgenen. Hvor kommer den til å slå inn ganske tidlig på morgenen? Om du får solen i fleisen klokken 4, vil resten av dagen bli tung. Plasser deg med omhu! En annen viktig faktor er å finne et sted der det er trekk. Luften inne i et klasserom kan fort bli tung å puste inn. Se om det er mulig å finne en dør eller et vindu som du kan ha på gløtt. Ligger du der, vil trivselen øke betraktelig. Dersom du planlegger å reise med liggeunderlag, hiv tanken bort med en gang. Det er altfor hardt å ligge på et gulv med liggeunderlag som attpåtil er ment til bruk på lyng og gress. Kjøp deg en gummimadrass for en billig penge. Noe annet er ikke å anbefale. Jeg handlet en billig variant på Jysk før sist tur og sov som en stein. Du kan også vurdere å droppe soveposen og gå for dyne dersom du har plass i bilen. Pute er ellers en stor nødvendighet. Glemmer du den er det ikke bra, men jeg vet råd. Fyll posen til soveposen med klær så har du en flott pute.

Hygiene på do
Når det er et titalls personer som skal dele den samme doen, sier det seg selv at dette blir grisete. Det er ikke stas å få gjort sine menneskelige nødvendigheter under forhold som er kritisk dårlige. Løsningen på dette er å ha med seg den fantastiske «blåsprayen». Så lenge det er blått blir det reint, er det mange som tenker. Ha med deg en slik en i bagen. Ta en runde av ring og porselen og tørk av med toalettpapir. Da vil du kunne sette deg ned med en litt bedre følelse. Jeg vet og flere som har gått i dager uten å orke å gjøre sitt fornødne og fått ødelagt cup opplevelsen sin. Det er også på sin plass å klage til arrangøren for kritiske forhold på do.

Antibac og håndvask
Denne formen for renhold av hender er aldri bedre enn såpe og vann, men en grei forsikring. Man kan unngå magesjau og ubehag ved å «bac’e» hendene. Du må også tvinge laget ditt til å vaske hendene sine før alle måltider. Alle lag må være flinke på dette punktet. Hva skjer dersom alle tar i oster og brødskiver med skitne hender?

20160605_075220

Sovepose posen er din beste venn på cup.

Praktisk bag
Når man skal gå til dusjing eller på tur under cup, er det praktisk å bruke posen til soveposen. Den har tråder som kan brukes som ryggsekk, eller bare dingle fra skulderen. Her er det plass til utrolig mye. Ta med denne til kamp for oppbevaring av drikkeflaske og sko. Som tidligere nevnt er denne også veldig god å bruke som hodepute dersom du har glemt denne hjemme.

Mat servering
En klassiker når man spiser buffet, er folk som langt foran deg i køen smører brødskivene sine der og da. Man må tidlig lære seg at matstasjonen er et sted der du tar til deg, men selve monteringsarbeidet gjøres der du til slutt setter deg. Tallerkenen er derfor å betrakte som et fat under kø fasen. Smør legges på kanten, syltetøy legges på tallerkenen og brødskiver legges oppå hverandre. Frokosten er det måltidet der det blir mest kø. Under middagen er det vanlig å få servert av personale fra cupen og da går det raskere unna. Få alle spillere til å ta til seg det de faktisk orker å spise. Det kastes altfor mye mat…

Lommepenger
Du som leder får mange oppgaver under cuper. Blant annet er det lommepenger som skal passes på. En god regel er at alle foreldre leverer en konvolutt med de pengene spilleren har til rådighet. På framsiden av denne konvolutten fører du alle uttak og innskudd av vekslepenger. Da har alle en super oversikt over beholdningen på kontoen. Det er også et altfor stort ansvar å ha med seg sekken med alle disse pengene. Ved mindre cuper over en helg, er det kanskje smart at foreldrene stoler på at barnet selv passer på pengene sine.

Spikre et opplegg
Å være trener er slitsomt. Det er spillere overalt og vanskelig å samle disse inn før hver kamp. Selve kampene er også krevende for en trener. Når alle kamper er over, er det viktig at treneren får hvile og gjerne fritas for ansvaret resten av dagen. Treneren sover sammen med spillerne, men de andre foreldrene som er med på turen må ta et større ansvar. Det er viktig å tenke på at trenerne også bruker fritiden sin på å reise på tur og er ikke barnepasseren din. Før dere reiser bør det settes ned en tidsplan der ansvaret fordeles på flere voksne. Skal det skje noe sosialt? Det er en ypperlig mulighet å finne på noe når alle uansett er samlet. Foreldrene på laget har ikke «fri» når de er med på cup. De bor kanskje ikke på skolen, men det er svært viktig å engasjere seg og på eget initiativ sørge for å påta seg roller, gjerne litt på sparket. Sett gjerne ned en egen gruppe med klare ansvarsområder og der treneren kun er ansvarlig for den sportslige delen. Andre foreldre kan da være rene reiseledere.

Å lage et skjema for det som skjer under oppholdet er ganske viktig for at alt skal fungere optimalt. Jeg har forsøkt meg på å skissere opp et forutsigbart og bra opplegg for 7 dager der alle er innkvartert i hytter eller på camping, men her kan man tilpasse ennå bedre selv. Dag 1 vil nok avvike mye, ettersom dette blir selve ankomstdagen. Bruk gjerne denne malen for å planlegge cupen i detalj. For de av dere som spiser alle måltider i matsal blir det seende ut ganske annerledes, men ansvarsområdene like viktige.

Ukeplan for cup

Disiplin og ordenklær og sko
Sørg for at det er disiplin i troppen. Gå gjerne på rekke på vei til kampene med en leder i front og bakerst. Det er også krevende å «bo i en bag». Krev at spillerne rydder hele tiden og får tingene sine oppi sin egen bag. Klær og utstyr har en tendens til å flyte rundt og ting blir til stadighet søkk borte. Det er sjelden en cup uten at noe er sporløst forsvunnet, eller at det er eiendeler som blir igjen. Det er godt at det finnes noen som tar med seg disse tingene hjem. Tusenvis av kroner kastes bort når utstyr blir igjen på klasserommet, eller gymsalen. Klær og drakter skal også tørkes og her må man også være lur. Det kan være en idé å pakke ned en kleshenger i bagen. Den kan bli svært nyttig… Klær tørker svært sjelden i en krøll på gulvet.

Merking av tøy
På et lag finnes det mengder av tøy som er helt like og i samme størrelse. Det er helt avgjørende å merke det som er sitt, ellers får man raskt høre at spillerne har mistet ditt eller datt. De fleste foreldre lærte dette da barna deres gikk i barnehagen, men på veien har de glemt bort denne praktiske nødvendigheten. Bruk tusj, kjøp merkelapper, eller finn på noe annet smart, som gjør at man kjenner igjen eiendelene sine.

Transport
Det er mange spillere og foreldre som skal forflyttes til ulike baner og til forskjellige tidspunkt. At foreldrene har full kontroll på logistikken er helt nødvendig. Det burde være unødvendig for noen å kjøre to runder med spillerne fordi enkelte foreldre gjerne vil gjøre noe annet. Her må alle ta ansvar. Det er også en del spillere som reiser uten foreldre og disse må fellesskapet ta ansvar for. En god regel er at den familien som transporterte spilleren til cupen, tar et litt ekstra ansvar for å påse at alt er greit. Bagasje er det som regel alltid plass til et eller annet sted, om ikke det er plass til alles bagasje i den bilen der de er plassert. Nok en gang må alle være villige til å komme til en god løsning og ta ansvar for mer enn seg selv.

VIKTIG: Å reise på cup med laget, som foreldre, eller som trener, er ikke å regne som en ferie der du tror du kan gjøre akkurat som du vil. Det vinglasset på terrassen, eller middagen på restauranten, må du kunne regne med å måtte ta igjen en annen dag. Andre foreldre skal ikke måtte ta et ekstra ansvar fordi du ønsker å være på rocker’n. Å kose seg kan man gjøre når alt er i orden og roen senker seg på kvelden. Planlegging er derfor det viktigste man gjør, helst før avreise.

(Dette innlegget oppdateres jevnlig etter innspill fra alle dere som har erfaringer fra cup.)

-Fotballhue- ønsker deg en fin cup opplevelse!

Blogglisten hits