Løpetrening i vinter

For fotballspillere i Norge er vinteren ensbetydende med trening og sesongforberedelser. Løpetrening er et ord de fleste misliker sterkt, men det føles godt når det er unnagjort. Her får du noen løpsøvelser du kan bruke på øktene dine som jeg selv har god erfaring med.

Korte øvelser med løping

Personlig liker jeg løpsøvelser som ikke varer mer enn maksimal 6 minutter. I tillegg liker jeg relativt korte avstander og med variasjon av tempo. En fotballkamp består av mange spurter og perioder med rolig jogg. Da er det faktisk dette vi må øve på. Jeg liker å legge disse korte løpsøvelsene helt mot slutten av øktene. Dette for å bygge løpskapasiteten hos spillerne. De må orke å ta i litt mer når de allerede er litt slitne. På den måten er man bedre i stand til å kunne snu en jevn kamp mot slutten.

Det er et hav av eksperter som har den ene teorien etter den andre om fysisk trening. Noen hevder at man ikke trenger ren løpetrening, mens andre synes det er for lite slikt. Jeg er et sted midt imellom teoriene. Det er aldri skadelig å bruke 4 minutter mot slutten av en økt der spillerne tar seg litt ut. Det føles i tillegg veldig godt når økta er gjennomført.

Øvelse 1 – Spindelvev løp

Øvelsen går ut på å flytte seg med korte steg mellom kjeglene som er satt opp med 10 meters avstand. Man vender i forkant av kjeglene. Unngå kollisjoner ved å la spillerne starte med 2 kjeglers mellomrom. Spillerne skal løpe så raskt de klarer gjennom hele løypa. Øvelsen repeteres 3 ganger med en kort pause på 15 sekunder mellom hver runde.

Øvelse 2 – Timeglasset

Her skal spillerne løpe i full spurt i 60 meter før de småjogger på kortsidene. De løper altså i timeglass, eller 8-talls mønster. Øvelsen kan vare fra 4-6 minutter. Ved laber innsats kan man fint legge til 30 sekunder i straff. Det setter sinnet og innsatsen i kok.

Øvelse 3 – Spurtlek

Her skal man løpe intervaller med maks fart. Lagene starter når det andre laget passerer enten 16 meter streken eller midtstreken.

Øvelse 4 – 40-20 løp

I denne øvelsen skal spillerne løpe i 6 minutter. På langsidene som måler 40 meter, skal farten være omtrent 70% av toppfart. På kortsidene ca.40%. Det er en idé å samle laget og å pushe hverandre. Det er alltid gøy når det ene laget tar igjen det andre.

Håper at disse øvelsene vil være til hjelp når dere bygger opp formen mot en god sesong.

-Fotballhue-

Blogglisten hits