Fysisk trening for barn og ungdom

Flere har spurt meg om hva jeg synes om fysisk trening innen barnefotballen. Innen barnefotballen er det mye som kan gjøres med ball og her må vi også dele opp i forskjellig alder.

For spillere mellom 6 og 9 år burde gode øvelser med ball og i spill være tilstrekkelig når det gjelder kondisjon og utholdenhet. Styrke trenger de sjelden å tenke på, men noe som burde være obligatorisk er koordinasjons øvelser. Å bruke stiger er effektivt, men du kan også komme langt med streker i grusen. Det finnes mange øvelser på nettet som går på dette temaet og her kan man velge noen få faste øvelser som kan gå inn under oppvarming.

For spillere fra 10 år burde man forsiktig prøve ut noen styrkeøvelser med kroppen som belastning. Det er med på å styrke kroppen og forebygge mot skader, samtidig som at kroppen blir trent på en helt annen måte enn tidligere. Unger i denne alderen synes at en slik trening i ny og ne er veldig artig. I tillegg skader det jo ikke å skape en gruppe som synes det er hyggelig å møtes for å trene sammen, uansett hva det måtte være. Sosialt og nyttig! En rolig løpetur sammen er også hyggelig, samtidig som at man kan ha noen spurter på veien. Å bygge sunne vaner må være lurt, eller hva?

Fra spillerne går over til 11’er fotball blir den fysiske kapasiteten avgjørende. Uten en kropp som orker vil valgene på banen og resultatene bli ganske svake. Her må det virkelig gjøres en solid jobb mellom januar og april… Få gjerne hjelp fra eksterne folk til å lage et bra opplegg til vintertreningen.

Viktigst av alt er: Trening skal være gøy!