Forberedelser til 9’er fotball

Det er et lite sprang for laget å gå fra 7’er til 9’er fotball. Banen blir litt større og det blir enda viktigere med struktur og spillestil. Hvordan skal du som trener forberede laget? Du får her noen råd fra meg som du kan blande med noen av dine egne meninger og tanker.

Den fysiske formenfotballhue_9er-forberedelser
Jeg vil gjerne påpeke noe som er det aller viktigste, nemlig fysikken. Å spille 7’er krever for det meste en god plasseringsevne, men det er få eller ingen tunge løp. Rommene å dekke i 7’er fotball er små. På 9’er vil dette endre seg stort, spesielt i de kampene der laget får gleden av å spille kampene mellom hver 16 meter linje. For å kunne få gode resultater i jevne kamper med høyt tempo er fysikken en nøkkelfaktor.

Det handler om flere ting når man skal trene fysisk. Hurtighet, kapasitet og muskler. En spiller må jobbe med frekvensen i beina for å kunne flytte seg raskest mulig fra A til B. De må faktisk øve på å løpe fort i tillegg til å jobbe med koordinasjon av beina.

Ren løpskapasitet bygges ved å spille med få spillere på en ganske stor bane. 4 mot 4 på en 7’er bane krever ekstremt mye og er glimrende for å bygge fotballfysikk, i hvert fall i min verden. På slutten av øktene kan man med fordel legge inn en løpsøvelse med mange retningsforandringer for å få gruppa til å kjenne på pulsen.

Muskler bygges i 12 års alderen med basis øvelser med kroppen som vekt. Mage, rygg og hofte er viktige muskler å trene for spillere. Det samme gjelder hamstring. Kjør dessuten utfall og knebøy.  Mer enn det synes ikke jeg det er behov for. Det er dessuten skadeforebyggende å trene fysikken.

Å få laget til å spille sammen
Noe av det vanskeligste i 12-13 års alderen er å få spillerne til å fungere kollektivt. Årene i 5’er og 7’er har gitt spillerne muligheten til å gjøre jobben selv. En midtbanespiller med et ganske godt ferdighetsnivå og arbeidskapasitet vil mest sannsynlig ha ryddet opp over hele banen. Dette går ikke på 9’er der avstanden blir større. Angrepsspilleren som har scoret hauger av mål og driblet seg frem til muligheter på egenhånd vil for første gang møte veggen.

En del spillere har såkalte skylapper i forhold til å se medspillerne sine. De løper seg fast og ser ikke løsningen på forholdsvis enkle situasjoner. Å få de til å orientere seg i forkant av mottaket vil ta flere år. Disse spillerne må kanskje byttes hyppig ut for å se spillet og bli fortalt til det kjedsommelige om hvilke trekk som kunne ha vært løsningen. Til slutt vil det lykkes, men det vil kanskje gå flere år i 11’er fotballen før det sitter skikkelig. Gi ikke opp.

Mange av de spillerne som ikke fikk det til på 7’er vil muligens blomstre i 9’er fotball. Dette henger sammen med at spilleren får bedre tid på seg til å ta de valgene som er rett for seg selv og laget. Disse spillerne bør settes sammen på den ene siden av banen for å øve på pasninger og kombinasjoner sammen. Det er ingen vits i å spre de rundt på banen og aldri sammen med de som ikke mestrer å spille sammen med andre. Da får du helle dyrke en side med pasninger og en side med løp. På sikt vil dette jevne seg ut og det er mulig du lykkes allerede før sesongen starter med god hjelp fra hyppige treningskamper. Ta gjerne film av laget ditt og vis den på et spillermøte. Det gode pasningsspillet vil spre seg over hele laget når spillerne som mestrer dette får det til og spiller seg frem til muligheter.

Øv mye på ballbesittelse på trening. Sett opp store firkanter der 3 mot 3, 4 mot 4 og 5 mot 5 spiller mot hverandre og holder ballen i laget, gjerne med en joker. De vil etter hvert jobbe inn en automatikk i forhold til å orientere seg, flytte på seg, motta og gi fra seg ballen til rett tid og ikke minst kommunikasjon. Se om du får de til å dra med seg dette ut i vanlig spill.

Taktikken
Det er mange måter å spille 9’er på og det er ikke sikkert at den taktikken du har valgt fungerer for laget ditt. Dette kommer an på hvilke spillertyper du har i laget. 3-3-2 er en av mine favoritter. Her kan spillerne øve seg på å skyve sidelengs, samtidig som at det blir litt mer romslig ute på banen. Noen 9’er baner er så små at det lett klumper seg og blir farlig likt 7’er. 4-3-1 er også en fin taktikk som gir mer defensiv trygghet, men med backer som våger å stå høyt.

Uansett valg av taktikk er det viktig å drille spillerne inn i rollene sine. På 9’er er det ikke lenger rom for å prøve seg overalt på banen. Det er ganske tydelig i denne alderen hva slags rolle på laget man bør spille for at laget skal fungere best. Det er klart at alle vil spille offensivt, men det blir det lite trygghet av. Bruk vinteren godt til å trene de og coache de i rollene sine og ikke minst hvordan lagdelene skal fungere sammen.

Keeperen vil få en større og viktigere rolle i laget. Kommunikasjon og igangsetting er viktige momenter. Det er ofte at det er markeringsfeil som fører til scoringer. Unge spillere tenker mest på ball og det er fint å ha en keeper som hele tiden orienterer seg godt og forteller om ledige spillere. Keeperen må gjøre gode vurderinger i forhold til valg av side å spille ballen til, samt lang og kort igangsetting. Keeperne må trene tilslag på ball. En svak fot vil resultere til korte og klønete avklaringer som faller ned i beina på motstanderne. En- og to touch må trenes.

Offside er det mange lag som gruer seg til. Dette vil ordne seg allerede i første kamp. Man er som regel alltid redde for det ukjente. Øv på å sette en god linje der en av stopperne er rettesnora. Motstanderne vil løpe rett i fella hundrevis av ganger i løpet av sesongen. Like viktig er det av lagets angripere øver på å unngå å havne i offside.

Tabell og resultat
I 9’er fotball kan du hverken rykke opp eller ned. Denne sesongen handler det om å lære. Mange klubber synes det er skikkelig moro å vinne kamper med mange mål og melder seg kynisk på i en lavere divisjon med vilje. Å vinne ligaen og dra med seg de aller beste spillerne gir mest av alt en dårlig trener en lykkefølelse. Spillerne lærer ikke noe nytt i forhold til 7’er fotballen ved å bade seg gjennom sesongen. Vær forberedt på slike kamper og la kampene passere. Laget tar de poengene som er mulig, men det viktigste er progresjonen og hvilke steg de tar i forhold til å utvikle spill og roller før 11’er fotballen som kommer luskende.

Det er spennende med tabell og resultater. Foreldre bør ikke legge vekt på dette hjemme, eller i bilen før og etter kamp. Det er ikke viktig!

En overgang for treneren vil være å legge inn spillertropper og huske tidsfrister i det digitale verktøyet FIKS. Dette er veldig lett å sette seg inn i og byr på få problemer.

Dommere
I 9’er fotball setter dommerne opp av fotballkretsen. Det er ofte unge og uerfarne dommere som dømmer disse kampene og de er ikke alltid myndige nok til å gripe inn i situasjoner. Mange av de har også et rent kapasitetsproblem, noe som ofte resulterer i feil offside dømming. Det er ingen vits i å skrike uansett hvor frustrerende det er. Det blir ikke bedre.

Noe som er en utfordring er at klubbene selv kan melde inn en fast husdommer fra egen klubb. Denne dommeren kan være på lag med de du spiller mot og by på en ubehagelig opplevelse. Bit deg i leppa og hold ut kampen. I etterkant får du sende en melding til kretsen din og melde fra om kampen. Det er ikke greit at denne regelen finnes, men det er også stor forskjell på de med et ønske om å dømme rettferdig og de som bare vil være kule.

Ha en liten regel for deg selv om å sende dommeren en sms dagen før kamp. Det er mange dommere i sving og ikke alle klarer å følge med. På den måten unngår du at laglederen må dømme kampen.

Skader og schlatters
I denne alderen er det ofte schlatters som er den mest hyppige skaden. Dette kjennetegnes som vondt under kneet og forårsakes av at brusk blir til bein. Dette er ikke farlig og det kan fint spilles fotball. Ta kontakt med en fysioterapeut og ikke en lege om dette problemet. De vil kunne gi øvelser og råd som vil virke lindrende i denne vekstperioden.

Strekkskader vil forekomme og er et resultat av dårlig trening og uttøyning. På baksiden av låret finnes hamstring. Denne kan enkelt trenes opp ved at du står på knærne, noen holder fast anklene dine og du lener deg forover så lenge du kan uten at du faller. Repeter denne øvelsen så ofte du kan.

Oppvarming er veldig viktig når man kommer oppover i alder. Løpe, bevegelser, tøye, spille rolig og spurte er enkelt. Skyt aldri et skudd før du er skikkelig varm. Ta ansvar for deg selv og ikke vent på å bli pisket av gårde. Ta deg noen joggerunder dersom resten av laget er trege. Da unngår du muligens noen små følinger av både det ene og det andre.

Nyt den deilige vinteren vi har foran oss, med god trening og forberedelser til 9’er spill. Dette kommer til å gå kjempebra!

-Fotballhue-

Blogglisten hits