Barn må bli mer slitne på trening

At barn har mye energi er ingen hemmelighet. Dette kan alle med barn selv skrive under på. De har et enormt lager å ta av og man kan jo lure på hvor de får all energien fra. Det mange ikke har er god utholdenhet og dette øves det lite på i barneidretten. Barn må rett og slett bli mer slitne på trening.

Lek og teknikk

Noe av det første man lærer seg på trenerkurs er at lek er viktig når man trener barn. Dette er jeg helt enig i og de fleste øvelser bør være lystbetonte og artige. Det neste man lærer er at teknikken må øves på. Dette er jeg også helt enig i. Det som aldri nevnes med et ord er den fysiske treningen. I mange idretter er utholdenhet er FY-ord og i fotballen synes jeg det er et overdrevent fokus på dette. Det skal kun jobbes med øvelser og spill og ikke mye annet. Dette er jeg absolutt ikke enig i. Hvordan skal man kunne orke å spille en hel kamp uten et godt treningsgrunnlag? Med få innbyttere i enkelte kamper er barna så utslitte at de ikke orker å holde det gående til pausen. Da må vi dessverre innse at barna er får dårlig trent og dette er faktisk trenernes ansvar.

Bruk banen

Jeg mener at mange treningsøkter har en felles mangel og det er plassen som benyttes. Trenere må bli mye flinkere til å blåse opp størrelsen på området de setter opp øvelser. Det blir veldig ofte knøttsmå avstander mellom kjegler og lite fysisk utfoldelse for barna. Man får også lite igjen teknisk ved å jobbe innenfor et svært begrenset område. Det bli stress og lite gjennomtenkte berøringer og valg.

En typisk øvelse i fotball er å spille 4 mot 1 inne i en firkant. Her blir barna stående stille når de venter på ball. Spilleren i midten flyr som en svimmel høne omkring for å forsøke å snappe opp ballen. Det blir mest tripping, fordi avstanden å løpe på er ca. 2 meter. Denne øvelsen kunne ha blitt helt annerledes med en større forkant og der det spilles 2 mot 2 og med en joker. Det er intensiv trening og ved et overtall vil det være mulig å spille pasning til en som er ledig. Her må beina flytte seg og hodet må også være med. Etter 15 minutter med slikt spill, vil barna ha roser i kinnene og be om en kort drikkepause.

Det er mange andre smarte påfunn du sikkert kommer på når du først blir litt mer bevisst på de små områdene du setter opp for øvelsene dine. Bruk gjerne også store og brede baner når du kjører spillsekvens og gjerne 3 mot 3. Det er utrolig morsomt, slitsomt og lærerikt. Bevisstgjøringen er halve arbeidet mot et lag med bedre fysiske forutsetninger.

Snillismen ruler

Det finnes mange der ute som synes synd på barn som er slitne. Mange trenere er redde for å legge inn korte sekvenser med kun fysikk. Grunnen er alle tilbakemeldingene som kommer i etterkant av slike økter. Å tømme seg for krefter har sjelden fått store konsekvenser for et barns helse. Det har snarere tvert imot gitt store fordeler. I ballidretter, som jeg er kjent med, er det mye snillisme. Dersom man sammenligner treningene i ballidretter med langrenn og sykling for barn, vil det være mye tøffere på disse øktene. Barna får brukt kroppen mye mer og tåler større belastning. Jeg vil gå så langt som å hevde at barn som driver med fotball er blant de med dårligst utholdenhet. Jeg personlig synes ikke synd på barn som er så slitne at de faller i mål etter en godt gjennomført øvelse.

4 minutter med magi

Mine prinsipper for å bygge bedre kapasitet hos spillerne er 4 minuttere med mange variasjoner. 4 minutter er relativt kort tid, men det kjennes på beina når man er ferdig med endt økt. Jeg setter opp ulike intervaller der de må bytte mellom å spurte i ca 40 meter og deretter falle ned i 30-40% av max tempo. Slik går det slag i slag helt til klokka ringer. Å løpe i en oppsatt løype er ganske morsomt for barna og det gir god utholdenhet. Å sette to med omtrent samme fysikk sammen for å konkurrere, øker også kvaliteten på utførelsen. Vær kreativ og finn på mange morsomme 4 minuttere. Husk å jogge ned etterpå og tøye litt på slutten. Dette passer for alle helt ned i 8 års alderen. Ja, jeg vet at mange føler et stikk i magen av å lese dette.

I Norge er vi velsignet med fantastiske turområder. Jeg vil oppfordre flere til å benytte seg av løyper og bakker for å bygge en bedre fysikk hos barna på en sunn, frisk og morsom måte. Ta en rolig joggetur bort til en bakke og ha fartslek mot toppen. Konkurranser er noe barna liker når de er i heat med en venn som de vil løpe jevnt med.

Mer på lager

Når barna kommer hjem etter trening er det som regel rett ut for å leke. Dette skal man ha overskudd til. Det jeg ikke forstår er hvorfor barn skal sprinte hjem fra treningen helt upåvirket av den fysiske aktiviteten de akkurat har holdt på med i over en time. Da må man være så ærlig som trener og innrømme at man burde ha kjørt på med noe annet opplegg. Barna må bli mer slitne på øktene når de orker å sprinte avgårde med en gang fløyta går. Barna har mer på lager og noen ganger må dette energi lageret tømmes skikkelig. La de svette og slite litt innimellom, men ikke hver gang. Barn har godt av å kjenne på sin egen smerteterskel og å kjenne at pulsen slår. Klink til med noen kule utfordringer der de får brynet seg ordentlig.

-Fotballhue-

Blogglisten hits