Foreldre bak drømmen

På fredag var jeg så heldig å få lov til å bli med datteren min på 5 år på kinotur. Det er ikke vanskelig å tenke seg frem til hvilken film valget falt på. Marcus & Martinus – «Sammen om drømmen», ble en utrolig hyggelig opplevelse. Jeg sitter igjen med mange gode inntrykk av guttas foreldre etter å ha sett filmen. Dette vil jeg gjerne skrive litt om.

Filmen

Jeg satt meg ned uten særlig andre forventninger annet enn at datteren min skulle få seg en kul opplevelse på kino. Allerede etter kort tid fikk jeg min egen vinkling av filmen, selv om alle småjentene i salen var mest opptatt av superstjernene. Jeg skal komme tilbake til dette litt senere.

Vi i salen fikk et godt innblikk i hverdagen til disse to gutta fra Trofors, en hverdag som på mange måter er ganske lik andre gutter på samme alder, bortsett fra alle de spennende opplevelsene som musikken gir dem. Her er det lekser, prøver, fotball og selvfølgelig mye musikk. Jeg synes filmen var godt laget av mine venner Daniel Fahre og Tom Marius Kittilsen. Jeg ble faktisk imponert, selv om jeg er et godt stykke unna målgruppen.

Filmen, eller dokumentaren, var passe lang og bygget seg sakte frem mot drømmen deres, nemlig å stå på scenen i Oslo Spektrum.

Mitt sidespor i filmen

Helt fra starten av filmen ble jeg straks oppmerksom på det familiære som ligger bak denne drømmen. Jeg vil gjerne gi faren deres, Kjell Erik, litt skryt. Måten han blir fremstilt i denne filmen håper jeg gjenspeiler virkeligheten også. Jeg hadde gleden av å møte disse to energiske gutta en gang i forbindelse med jobb. De spilte inn en liten hilsen til datteren min på mobilkameraet og også her sto faren kun to skritt bak og gav et vennlig smil. Alle tre var svært imøtekommende og utrolig hyggelige. Jeg har møtt en god del artister gjennom en lang karriere innen radio og ikke alle var like kule som dette trekløveret.

Gjennom alle private videoklipp fra familiens eget album, fikk jeg et klart inntrykk av at disse to gutta kommer fra et møblert hjem med to svært oppegående og velfungerende foreldre. Her er det varme, kjærlighet og mye latter som går igjen. I filmen er det kun far som er godt synlig, men deres mor spiller helt klart en like viktig rolle.

Bak ambisiøse barn står det alltid gode foreldre! Måten disse foreldrene håndterer å ha flinke barn er svært ulikt. Måten Kjell Erik Gunnarsen ble fremstilt i filmen er et godt eksempel for hvordan jeg mener ting burde være i ethvert hjem med talentfulle barn. Her var det en god blanding av mange sunne elementer.

Superstjerner og guttevalper

Marcus & Martinus er utvilsomt to av de mest populære gutta i Norden på sin alder. De har fans over hele Skandinavia og kan ikke gjøre som de selv ønsker. Hver dag som ikke tilbringes i trygge Trofors må planlegges nøye. Det er klart at gutta har en flink manager i tillegg til far, men faren er uansett nøkkelpersonen i dette sirkuset. Det er ikke enkelt å håndtere både business og gi den omsorgen gutta trenger. De er fremdeles unge guttevalper som er helt like alle andre. Noen dager er det solskinn, mens andre er det gråvær. På gråværsdagene er det bra å ha en voksen støttespiller.

Brødre krangler og er ikke alltid bestevenner. For to tvillinger som ser hverandre hvert bidige minutt av dagen og i tillegg går gjennom så mange opplevelser av ulike slag gjennom et helt år, er det naturlig at det smeller innimellom. Å være lagkamerater som må levere varene på scenen og samtidig ha en litt kranglete oppladning til konsertene, krever ekstrem profesjonalitet. Her gjør faren deres en veldig viktig jobb.

I denne filmen opplever jeg Kjell Erik som en far med alle preferansene en superstjerne-pappa bør inneha. Han er streng og setter ned foten der han skal. Han bygger de opp og ufarliggjør situasjoner der ting har gått litt galt. Lar de få være guttevalper og styre litt vilt rundt. Får de inn på riktig spor når de må være konsentrerte og profesjonelle. Gir de en suss på kinnet når de er litt urolige. Han gir de selvtillit gjennom små motivasjonstaler.  Får de ned på jorda da de er i ferd med å miste fotfestet. Tar de med hjem til bygda og lar de få være akkurat som alle de andre vennene på skolen. Setter fokus på lekser og tar ansvar for denne oppgaven med stort alvor, i alle fall virker det slik på meg.

Press og negativt fokus

Det er ikke bare å pese flinke barn til å nå nye høyder. Å presse de ut på trening, øvinger, studio sessions og lignende fører ingen steder. Barna må selv like det de gjør og dette virker det som om Marcus & Martinus gjør. Om de hadde hatt en diktator-pappa hadde dette eventyret aldri vært noe vellykket. En balanse av alt er ekstremt viktig og dette sørger guttas foreldre at er på plass.

To beger, der det ene inneholder minuser og det andre plusser, er et godt bilde å ha i bakhodet. En lystbetont holdning til det å trene, øve, spille kamp og holde konserter er en og samme sak. Dersom begeret med plusser er fylt til randen, vil suksessen komme. Å ha foreldre som hele tiden har fokus på å presse barnet sitt, vil føre til en høyere andel av minus. Dette er en negativ spiral som bare vil fortsette. Før eller siden blir det et opprør og barnet vil ønske å slutte med det de er flinke til. Slike ting forhindrer man enkelt ved å ha et sunt forhold til det meste. Å hele tiden sørge for at det begeret med plusser er godt fylt opp, gjør det enklere å takle alle minusene og få tømt det begeret så raskt som mulig. Sånn, det var nok metaforer for denne gang.

I denne filmen virker det på meg som om faren står mye i bakgrunnen og griper inn da det er behov. Han er en tilrettelegger for gutta sine og deres viktigste støttespiller. Jeg vil også tro at han i mange av møtene sørger for å dempe presset og aktivitetsnivået. Spesielt da de var yngre. Dette er hva jeg tror og jeg har ingen dekning for påstanden. Det bare virker på meg som at han takler situasjonen svært godt og sikkert mye bedre enn tusenvis av idrettsforeldre. Her er det et og annet å lære, selv om filmen er svært godt klippet og regissert.

Å se en stolt far tørke tårene sine av stolthet når han ser gutta sine mestre på scenen er filmens sterkeste øyeblikk. Pappahjertet blir rørt av slike øyeblikk.

Se filmen!

Jeg vil råde alle foreldre om å se denne filmen. Den dreier seg om så mye mer enn disse to nasjonale superstjernene. Musikken er ganske kul og det blir lett allsang i kinosalen. Jeg koste meg i alle fall på kino sammen med 5 åringen min, en pose nøtter og en flaske med vann. Håper du som forelder ser de samme tingene som meg. Respekt til Marcus & Martinus foreldre som klarer å håndtere dette sirkuset på en så god måte som det filmen viser. Jeg har god tro på at det er slik også når kameraene er skrudd av.

Sørg for å være en god forelder slik at du hjelper barnet ditt frem mot drømmen sin!

-Fotballhue-

Blogglisten hits

7’er og 9’er neste sesong?

Akkurat nå er det mange trenere som sitter med en usikker følelse. Dette er knyttet opp til ny spillform og overgang til 7’er og 9’er fotball. Det er ingen grunn til bekymring, for alle stiller med likt utgangspunkt.

Treningsarbeidet

Det er ikke så veldig mye du som trener bør gjøre annerledes før overgangen til de nye spillformene 7’er og 9’er. Det viktigste er å holde fokus på å utvikle ferdighetene til spillerne dine. Du bør blåse i å kjøre formasjons trening med masse stopp i spillet og mye prat. Da er det faktisk bedre å ha en mot en øvelser, eller smålagspill på større områder. Det du bør legge inn er mer intensitet i øktene, noe du gjør enkelt med å nettopp blåse opp størrelsen på områdene øvelsene utføres på.

Det er greit å la barna føle litt på egne fysiske grenser ved å innføre 4 minutters intervaller på slutten av økta. Dette har de en klar fordel av senere da mange barn aldri har kjent på hvor sitt eget nivå egentlig ligger. Resten av utholdenhet gjøres med ball slik som nevnt.

Mange kamper

Når det kommer til det å forberede seg til ny spillform, finnes det ingen bedre måte å øve på enn kamptrening. Book mange treningskamper og legg alt det taktiske til disse kampene. Å ha fokus på bakre firer, offsidelinje og høyt/lavt press på de 90 minuttene dere har til rådighet på øktene er bortkastet tid. Barna forstår konseptet etter meget kort tid og har forstått dette med offside for mange år siden. Du kan med andre ord slappe helt av.

Dersom dere er flere trenere i teamet kan det være en smart løsning om dere fordeler arbeidet med coachingen. Om en av dere fokuserer på det defensive og den andre på det offensive, blir dere mer effektive. Da kan dere ha få spillere å jobbe med, noe som gjør arbeidet litt enklere.

Bruk litt tid på å booke treningskamper mot lag som er på deres eget nivå. I treningskampene skal mestring settes i fokus når dere arbeider med nye ting. Utfordringene kommer i hopetall utover året og da bør forståelsen av spillformen sitte. Prat med motstandernes trenere og bli enige om hvilket nivå hvert lag stiller med, gjerne med nivå 1, 2 eller 3.

Bruk bilder

For at spillerne skal forstå hva i alle dager du prater om, kan bruk av bilder være lurt. Bruk gjerne spillerne ute på treningsfeltet en solfylt søndag der du plasserer de i formasjon. Merk at dette bør være en tilleggs økt. Du kan også laget et Power Point show i klubbhuset ditt der du forsøker å gjøre presentasjonen litt spennende. Å unngå at spillerne gjesper er vanskelig, men det er lov til å bruke humor for å klare å nå frem med budskapet ditt. Fotballtaktikk på storskjerm er ikke det kuleste barn vet om. Kanskje du kan kombinere dette med en kamp på tv?

Om du vil ha litt hjelp på veien kan du søke her på Fotballhue etter bilder om 7’er og 9’er fotball.

Lykke til med forberedelsene frem til sesongstart!

-Fotballhue-

Blogglisten hits

Nyttårsforsett som holder vann

Jeg hadde et nyttårsforsett om å bli i god fysisk form. Ikke et uvanlig fenomen for oss nordmenn når julematen ligger godt utenpå kroppen. For mange varer treningen de første ukene av året, men på denne kanten er det motivasjon med uforminsket styrke.

Treningen

Å starte opp med et hårete nyttårsforsett er som å ta sats fra tier’n uten å vite om det er vann i bassenget. For min del har denne lysten til å ta opp igjen gamle treningsvaner ligget og ulmet i lang tid. Det var rett og slett bare å komme i gang med slitet. De første øktene knaket det godt i alle ledd, men følelsen var god.

Jeg har valgt å fokusere på å øke muskelmasse, samtidig som at all kosefettet jeg har bygget opp gjennom årene sakte
smelter bort. Jeg kjører 5 set av hver øvelse der de første to er oppvarming med forholdsvis lette vekter. De siste tre er med så tunge vekter at jeg kun klarer å løfte de mellom 10-12 repetisjoner. Klassiske basisøvelser kombinert med løping er formelen. Å kjøre dype knebøy er gøy når man nesten faller ned trappene fra treningssenteret. Det er en godt å kjenne at man har en kropp som har tatt i skikkelig. Det er minst 10 år siden sist denne maskinen var i bruk sist.

Kostholdet

Da jeg startet opp hadde jeg et mål om å kutte ned på kjøttinntaket. Jeg merket raskt at dette var en dårlig idé. Man blir ikke skikkelig mett og ender opp med å spise mye av feil ting. En annen viktig faktor er at musklene trenger proteinet til å bygge seg sterkere. God gammel lærdom svikter som regel aldri. Med gode råd fra mine hjelpere har kosten nå blitt justert og med kjemperesultater.

På en vanlig dag spiser jeg ca. slik:

En lunsjboks med kylling, brokkoli, søtpotet og sopp. Her har jeg også litt raita og hummus til.

  • Måltid 1: Havregryn med melk klokken 07.00
  • Måltid 2: 3 egg med skinkebiter
  • Måltid 3: 1 kyllingfillet med brokkoli, søtpotet og champignoner
  • Måltid 4: Middag med familien der 3 av middagene er fisk med grønnsaker, eller annet magert kjøtt
  • Måltid 5: Repetisjon av måltid 3
  • Måltid 6: 2-3 egg

Jeg spiser med andre ord ikke brød, pasta, ris eller annet vomfyll. Ren mat rett og slett. Jeg tar ingen tilskudd som mange leverandører tilbyr for ditt og datt. Tran står på bordet hver dag.

Resultater

For det første merker jeg at jeg stadig blir sterkere. Dette måler jeg ikke annet enn at jeg stadig må trene litt tyngre for å klare å nå 10-12 repetisjoner med vektene. Jeg klarer å holde det gående på tredemølle i 45 minutter. Jeg føler meg mer energisk og våken gjennom hele dagen. Dette er hva jeg vil kalle god allmenntilstand.

De siste årene har jeg slitt med uforklarlige magesmerter. Jeg har forsøkt å kutte ut det ene etter det andre i kostholdet, men ikke merket noe resultat. Etter omleggingen av kostholdet har disse problemene forsvunnet nesten over natten. Det er derfor veldig enkelt å legge skylden på mel og sukker. Disse elementene er det som er helt vekk fra kostholdet.

Når jeg gikk på vekten i romjulen viste nålen hele 102,7 kilo. En real koseklump av en bamse! Nå etter noen måneder med et regelrett nytt liv er jeg nede i 99,1 kilo. Målet er å nå 90 kilo innen 1 juni, noe jeg er på god vei til å klare. Det er veldig gøy å se resultater på så kort tid. Jeg vet også at det kommer perioder der utviklingen vil flate ut. Jeg går ikke ned i kjelleren av den grunn. Det viktigste er hvordan man føler seg og at kroppen er i bevegelse.

Kom deg på trening

Jeg håper at mitt nyttårsforsett kan være til inspirasjon for andre med slappe pappakropper. Det er aldri for sent å starte med trening. Dette er nok ingen stor hemmelighet, men allikevel verdt å nevne hundrevis av ganger. Om du som ektefelle til en slapp gubbe leser dette, må du få puddingen til å løfte seg opp fra sofaen. Viljestyrke er noe man trener seg til. Den kommer ikke gjennom kun tanker om et sunnere liv. Trening for pappaer burde vært på blå resept. For å sitere det gamle NIKE slagordet: Just Do It!

Dersom du vil følge med på prosjektet mitt, er det bare å finne meg på Instagram. Hyppige oppdateringer på både mat og trening. Du finner et ikon på siden, eller søk opp FOTBALLHUE i appen.

-Fotballhue-

Blogglisten hits

Konkurranser for bedre konsentrasjon

Alle som trener barn kjenner til utfordringen med å holde gruppa konsentrerte. Av og til føles det som om alle raser ustyrlig rundt og at ingen gidder å utføre en eneste øvelse ordentlig. Å legge inn konkurranser kan bedre barns evne til å konsentrere seg. Barn elsker dessuten å bli tatt tiden på.

Problemstillingen

En sen ettermiddag leder du en økt med 15 barn som er i utgangspunktet slitne etter en lang dag. De kan ha sluttet sent på skolen, eller rett og slett ikke fått i seg mat før trening. Mange faktorer spiller inn når det kommer til barns evne til å konsentrere seg. Det trenger ikke å ha noe som helst med deg som trener eller innholdet på økta å gjøre. Du forsøker febrilsk alle triks i boka, til og med kjefting, men ingenting ser ut til å ha noen effekt. Situasjonen er utrolig frustrerende for stakkars deg som også har hatt en lang da på jobb og ser for deg en saftig biff som steker i panna om en drøy time. Blodsukkeret er på minussiden og det er rett før du slenger fra deg alt og løper hjem. Kjenner du deg igjen?

Konkurransetrikset

Jeg har vært på dette planet mange ganger selv og vet hva du går gjennom på en dårlig dag på trening. Noen ganger er det også slik at ingenting i hele verden hjelper, men mitt konkurransetriks tyr jeg til veldig ofte og det virker. Det store spørsmålet barn stiller seg hele tiden er, hvorfor. Hvorfor skal de høre på treneren når vennens ablegøyer er mye morsommere? Med konkurranser gir man barna en gevinst for å følge med og det er å oppnå noe konkret. De vinner ikke annet enn å bryte sine egne grenser, noe som i seg selv er noe av det artige med idrett. Små oppnåelige mål og korte sekvenser er alt som skal til for å snu en surrete trening til noe med høyere kvalitet.

Eksempler på konkurranser

På en håndball økt er noe av det viktigste å ta i mot ballen og kaste den fra seg slik at medspiller klarer å motta den. Relativt basis øvelse, men av mange barn en kjedelig ting. Når jeg setter på stoppeklokka og lar de telle antall ballvekslinger på 1 minutt, blir det hele omgjort til en durabelig kamp mot klokka og med egne prestasjoner. Når ballen mistes i bakken må paret starte fra 0 igjen, noe som stresser de til å holde det gående. Utførelsen og avstanden mellom hverandre må settes på forhånd. Etter endt første runde startes klokka på nytt og alle jakter sin egen rekord. Som regel ender det omtrent likt i runde to. De vil trygle og be om en tredje og avgjørende runde. I denne runden skal du gjøre noe smart, nemlig å legge til 10-15 sekunder på klokka. På den måten vil alle parene klare sin egen rekord og oppnå mestring. Litt lureri er det, men konsentrasjonen og utførelse vil være på topp.

Det samme prinsippet kan du gjøre i fotball der pasninger på 2-5 meter skal slås mellom to kjegler. Her kan du variere om de skal ha 1 eller 2 touch. Det er vanskelig å måle balltap, men bom på kjeglene er ikke en godkjent pasning.

La de også få boltre seg uten en medspiller. La barna få dundre ballen mot en vegg fra en gitt avstand. Hvem treffer veggen flest ganger? Vil de klare å slå sin egen rekord? Dårlig utførelse vil resultere i tap av sekunder. Dette får de merke når tiden er ute.

Under spillsekvens kan man også sette stoppeklokka i fokus. Ta tiden på hvor lenge laget holder ballen i laget uten av motstanderne bryter. Man kan også telle antall pasninger.

Plassering av konkurranser

Jeg velger alltid å plassere disse konkurransene i starten av økta. Da setter du en fin standard for hvordan resten av økta bør være. Det er ikke alltid at man trenger å dra frem dette trikset heller. Dersom det er mye tullball under spilldelen av økta, kan det være smart å legge inn det siste eksempelet, eller bryte av for en ørliten stafett. Da får barna re-startet seg selv og muligens fått ut litt energi. Konkurranser kan du finne på selv og det finnes tusenvis av varianter. Effekten av å legge inn konkurranser er enorm, spesielt dersom de kan konkurrere med seg selv.

-Fotballhue-

Blogglisten

hits

Tilleggstid med Fotballhue 18. mars

Fotballhue kan endelig ønske velkommen til det helt nye konseptet «Tilleggstid». En treningsøkt for barn med behov for å oppleve mer mestring og innlæring av grunnteknikk i et langsommere tempo. Her skal vi leke med fotballen i 90 minutter innendørs i Cageball i Nydalen der det er fint vær hele året.

TID: 18. mars 9.30 – 11.00
Tilbudet gjelder for alle barn født mellom 2010 – 2007
Økta passer også for de som vil prøve ut fotball for første gang, uten å tilhørighet i en klubb.

KUN 10 PLASSER TILGJENGELIG!

For påmelding, trykk på banneret under.

-Fotballhue-

Blogglisten hits

 

Lyst til å feire bursdag på Cageball? Trykk her for å lese mer.